Hoe documenten efficiënt digitaliseren?
We kennen het allemaal: een overvolle fileserver, een eindeloze structuur van mappen en submapjes, een wirwar van documenten (liefst op 10 verschillende plaatsen) en het gevoel dat het document dat je nodig hebt, nét buiten je bereik ligt. Je weet dat het er ergens moet zijn, maar waar? Het resultaat? Tijdverlies en frustratie.
Een doordacht documentbeheer kan deze documentenchaos temmen. Hoe je dit kan doen en hoe je een jouw fileserver of mappenstructuur kan organiseren, lees je hieronder in dit artikel.


Waarom traditioneel documentbeheer vaak misloopt
Traditionele fileservers en verkennerstructuren hebben één groot nadeel: ze zijn statisch. Documenten worden in mappen gestopt, en na verloop van tijd ontstaat er een chaos van mappen, submapjes en bestanden waarin moeilijk te navigeren is. Het is een natuurlijk proces dat ontstaat wanneer mensen samenwerken. Het is een organische digitale groei, bijna niet te stoppen. Het gevolg? Je besteedt meer tijd aan het zoeken naar documenten dan aan het eigenlijke werk.
Bovendien ontbreekt vaak een duidelijk versiebeheer, waardoor je nooit zeker bent of je wel de laatste versie van een document hebt. Iedereen kent ze wel, de documenten met veelklinkende namen als draft_voorstelof finalversion4. En laten we het rechtenbeheer niet vergeten – wie mag wat zien en bewerken? Het is een uitdaging om dit consistent te beheren en voortdurend aan te passen.
Minder zoeken met een modern documentbeheer
Wat als het anders kon? Minder klikken, minder zoeken. Met enkele kernwoorden tover je het juiste document tevoorschijn, je hebt niet langer twijfels over de correcte versie van een bestand. Met een modern documentbeheersysteem (of DMS) til je het traditionele documentbeheer naar een hoger niveau. Een doordacht documentbeheer werkt zoals je zelf wil. (𝘓𝘦𝘦𝘴: 𝘑𝘦 𝘬𝘯𝘪𝘱𝘵 𝘦𝘯 𝘱𝘭𝘢𝘬𝘵 𝘫𝘰𝘶𝘸 𝘥𝘰𝘤𝘶𝘮𝘦𝘯𝘵𝘦𝘯 𝘯𝘰𝘨 𝘴𝘵𝘦𝘦𝘥𝘴 𝘷𝘳𝘰𝘭𝘪𝘫𝘬 𝘪𝘯 𝘩𝘦𝘵 𝘳𝘰𝘯𝘥 𝘰𝘱 𝘫𝘰𝘶𝘸 𝘱𝘤 𝘰𝘧 𝘴𝘦𝘳𝘷𝘦𝘳 terwijl de software de rest doet)

Wat zijn de voordelen van documentbeheer?
- Zoeken op inhoud, niet op locatie
Implementeer een krachtige zoekfunctie. Geen eindeloos klikken meer doorheen de mappenstructuren. Met een doordacht documentbeheer geeft de mogelijkheid om snel documenten terug te vinden op basis van trefwoorden, datums of andere criteria.
- Altijd de laatste versie bij de hand
Met versiebeheer heb je altijd de meest recente versie bij de hand. Vaarwel versie Voorstel_2.0. Oudere versies haal je eveneens meteen op.
- AI-herkenning voor slim toevoegen
Documenten toevoegen kan nog steeds op de klassieke manier, maar bij Qastan gaan we graag een stapje verder. Voeg documenten rechtstreeks toe in de applicatie, en onze AI wijst automisch een passende classificatie aan het document toe. Geen gedoe meer met handmatig categoriseren.
- Automatische back-up en veiligheid
Een doordacht documentbeheer minimaliseert ook de risico's op dataverlies. Automatische back-ups zorgen ervoor dat je documenten altijd veilig zijn. Bovendien is het rechtenbeleid vaak gekoppeld aan je Active Directory, zodat toegangsbeheer naadloos verloopt. Je kan enkel de documenten raadplegen waar je effectief toegang tot hebt.
- Niet langer manueel overtypen
Heb je data uit het document nodig voor verdere verwerking? Dan halen we meteen alles op en exporteren de data naar jouw boekhouding, ERP, CRM of andere applicatie. Manueel documenten overtypen is echt verleden tijd.

Maakkennismet onsteam
Klaar om de chaos te temmen?
Onze oplossing voor documentbeheer, FITdoc, biedt een complete oplossing voor het organiseren en zoeken van documenten. Met FITdoc bouwen we een virtuele laag op jouw verkenner- of mappenstructuur. We brengen orde in de chaos zonder dat jij je werking moet aanpassen. Je behoudt met andere woorden jouw structuur maar geniet van alle voordelen van een modern documentbeheer. Onze oplossing past zich aan jou aan, niet omgekeerd.
Wens je nog een stap verder te gaan? Met verschillende integratiemogelijkheden maakt FITdoc het mogelijk om eenvoudig aan jouw softwareoplossing te koppelen. Zo haal je het maximum uit jouw ERP, boekhouding of andere software.
Gerelateerde artikels

Workflows zorgen voor meer efficiëntie

Maatwerksoftware: Hoe Qastan oplossingen op maat biedt

Twee-stapsverificatie: extra beveiliging online

Digitaliseren: investeer in jouw onderneming.

Digitaliseren: Investeren in groei en kansen

Efficiënte cloudopslag: ontdek de perfecte match voor jouw organisatie.

De toekomst van bedrijfs-automatisering: AS/400 blijft betrouwbaar in een digitale wereld

Power Apps: snel en kostenefficiënt digitaliseren

5 gratis apps om direct efficiënter te werken

Hoe sterk is jouw wachtwoord?

Snel documenten vinden en tijd besparen

GDPR-checklist voor de KMO

Efficiënter werken in de KMO

Moderniseren van AS400 of IBM i series

IT als strategische partner voor groei en innovatie

Start met Peppol
